ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

راههای درمان عفونت واژن در خانه

217

راههای درمان عفونت واژن در خانه

راه های خانگی برای درمان عفونت واژن یکی از شیوه های درمان بیماری عفونت واژن در خانم ها می باشد که می تواند به صورت طبی و گیاهی و غالبا بدون داشتن عوارض، تا حد زیادی برای درمان و پیشگیری این بیماری به کار رود. در این مقاله می خواهیم به طور مختصر به معرفی عفونت واژن، دلایل و نشانه های آن پرداخته و سپس در مورد درمان این بیماری با راه های خانگی مطالب مفیدی را بیان کنیم.

عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن یا واژینیت، که به نام ولوواژینیت نیز شناخته می شود ،نوعی بیماری زنانه همراه با برخی علائم مانند جوش است. این علائم ممکن است شامل خارش، سوزش، درد، ترشحات و بوی بد باشد. همچنین باید بدانید که انواع خاصی از واژینیت وجود دارند که برخی از آن ها ممکن است منجر به عوارض در دوران بارداری شود. این بیماری را می توان یکی از بیماری های رایج در زنان دانست که تشخیص آن معمولا به خاطر اینکه بیماری ممکن است به علل مختلفی بستگی داشته باشد، دشوار است. به طور کلی عفونت واژن می تواند هنگامی که اکوسیستم واژن دچار استرس و التهاب می شود، اتفاق بیفتد. در ادامه به بررسی کوتاه علائم و علل این بیماری می پردازیم.

علائم واژینیت

از جمله علائمی که می تواند هشدار دهنده این بیماری در خانم ها باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است فرد دچار خارش یا سوزش واژن شود و این علامت می تواند همراه با ترشح نیز باشد.
  • ترشحات ممکن است دارای دو ویژگی باشند: مقادیر بیش از حد ترشحات یا ویژگی های غیرطبیعی آن ها از جمله رنگ ترشحات (مانند زرد ، خاکستری یا سبز).

همچنین توجه داشته باشید که علائم زیر ممکن است نشان دهنده وجود عفونت نیز باشند:

  • تحریک یا خارش ناحیه تناسلی
  • التهاب (سوزش ، قرمزی و تورم ناشی از وجود سلول های ایمنی اضافی) در قسمت های لابیا و میان دوراه
  • ترشحات واژن
  • بوی بد واژن
  • درد / سوزش ناشی از روابط جنسی

علل عفونت واژن

سه علت اصلی عفونتها را می توان واژینوز باکتریایی ، عفونت مخمر واژینال و تریکومونیازیس دانست. علل دیگر شامل آلرژی به موادی مانند اسپرم کش یا صابون یا در نتیجه سطح پایین استروژن در دوران شیردهی یا بعد از یائسگی است. باید توجه داشت که بیش از یک علت ممکن است در یک زمان برای عفونت واژن وجود داشته باشد. علل شایع بر حسب سن متفاوت است. از دیگر عوامل این بیماری می توان گفت:

  • عفونت های باکتریایی: رشد جهشی و زیاد تر از حد باکتری های غیرفلور که معمولا در واژن تولید می شوند، می توانند باعث ایجاد این بیماری شایع در زنان شود.
  • سایر انواع عفونت های واژن که کمتر شایع هستند می توانند در اثر سوزاک ، کلامیدیا ، مایکوپلاسما ، تبخال ، کامپیلوباکتر ، بهداشت نامناسب و برخی انگل ها ایجاد شود. این بیماری می تواند برای زنانی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر ایجاد شود.
  • علاوه بر این تغییر در تعادل pH یا باکتری های خارجی در مهبل (واژن) می تواند منجر به واژینیت عفونی شود.

در کنار این عوامل می توان به عوامل فیزیکی و تحریک و آلرژی نیز اشاره کرد که می توانند ناشی از پوشش لباس تنگ، داروهای موضعی، مواد شیمیایی موجود در تماس با مهبل از طریق تامپون های معطر، آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری یا رژیم غذایی حاوی قند و مخمر تصفیه شده هورمونی و ... باشند.

راه های درمان عفونت واژن

به طور کلی تشخیص این بیماری با بررسی سابقه شما، اطلاع از تعداد شریک های جنسی، سابقه شما در عفونت های منتقله از راه های جنسی، امتحان لگن، اندازه گیری pH نمونه گیری از تخلیه واژن و تجزیه و تحلیل آن در آزمایشگاه ها انجام می شود. پس از تشخیص، درمان با توجه به علت اصلی عفونت می تواند شامل تجویز قرص های مترونیدازول، کرم کولینامایسین و ... برای عفونت باکتریایی، تجویز کرم و ضد قارچ برای عفونت مخمر، تجویز قرص های استروئیدی برای آتروفی واژینال و ... انجام شود. در درمان این بیماری لازم است توجه شود که استفاده از صابون ها و محصولات بهداشتی زنانه مانند اسپری ها خودداری شود.

درمان می تواند شامل آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی و  یا کرم های ضد قارچ، کرم های ضد باکتری یا داروهای مشابه باشد. کرم حاوی کورتیزون نیز ممکن است برای تسکین برخی از تحریکات استفاده شود. اگر یک واکنش آلرژیک درگیر باشد، ممکن است آنتی هیستامین نیز تجویز شود. برای زنانی که دچار تحریک و التهاب ناشی از سطح پایین استروژن (یائسگی) هستند، ممکن است یک کرم موضعی استروژن تجویز شود.

راه های خانگی برای درمان عفونت واژن | قسمت اول

همانطور که می دانید، پیشگیری و کاهش خطر یک بیماری، بهترین درمان می باشد. به همین خاطر قبل از وقوع این بیماری که می تواند منجر به استفاده از داروها شود و با توجه به اینکه این داروها عوارض خاص خود را در پی دارند، استفاده از راه های خانگی درمان عفونت واژن می تواند یکی از راه کارهای موثر در درمان عفونت واژن باشد. در کنار این معمولا عواملی همچون خجالت کشیدن از بیان این مسائل و یا عدم دسترسی به پزشک و دارو نیز می تواند ما را وادار کند تا به راه های خانگی برای درمان عفونت واژن اهمیت دهیم. با توجه به اهمیت این موضوع و شایع بودن آن در سنین مختلف برای زنان، طب سنتی، داروهای گیاهی و راه های خانگی برای درمان عفونت واژن مختلفی وجود دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • سیر: همانطور که می دانید، سیر یکی از بهترین گیاهان است که خاصیت ضد باکتریایی قوی دارد و می تواند به عنوان یکی از راه های خانگی برای درمان عفونت واژن استفاده شود. شما می توانید با جویدن 2 الی 3 حبه سیر و پس از قرار دادن آن ها در واژن، درد ناشی از این عفونت را کاهش دهید.
  • درخت چای: استفاده از روغن درخت چای یکی دیگر از راه های خانگی برای درمان عفونت واژن می باشد. نحوه استفاده از این گیاه با ترکیب آب ولرم و چند قطره از روغن درخت چای می باشد که استعمال آن در محل مورد نظر می تواند به تمیز کردن و کاهش خطر این عفونت منجر شود.
  • شیر: از دیگر راه های خانگی برای درمان عفونت واژن، استفاده از شیر است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. شما می توانید پس از خشک کردن شیر، تامپون را در آن فرو کرده و آن را در قسمت واژن به مدت 1 الی 2 ساعت قرار دهید.

راه های خانگی برای درمان عفونت واژن | قسمت دوم

از جمله دیگر راه های درمان عفونت واژن در خانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرکه سیب: سرکه سیب با داشتن اسید طبیعی سبب افزایش اسیدیته واژینال شده و می تواند به عنوان یکی از راه های خانگی برای درمان عفونت واژن به شمار بیاید. برای این کار لازم است تا سرکه سیب را در وان اضافه کرده و پس از گذشت 20 دقیقه در آن بنشینید.
  • کیسه چای: از دیگر راه های خانگی برای درمان عفونت واژن می توان به کیسه چای اشاره کرد که می تواند احساس سوزش و تورم را در محل عفونت کاهش دهد. برای استفاده از کیسه چای شما می توانید آن را در آب گرم در مدت 15 دقیقه گرم کرده، در یخچال بگذارید تا پس از سرد شدن در قسمت آسیب دیده قرار گیرد.
  • روغن زیتون: استفاده از روغن زیتون با تسکین BV و ترکیب آن با روغن پونه کوهی از دیگر راه های خانگی برای درمان عفونت واژن به شمار می آید. برای استفاده از این راه، لازم است تا 3 قطره روغن پونه کوهی را با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرده و به مدت 2 ساعت در محل مورد نظر قرار دهید.

توسط: رضا فتاح زاده

1399/02/25

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.