ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

وظایف دستگاه تناسلی مرد

225

وظایف دستگاه تناسلی مرد

برای اینکه دستگاه تناسلی مرد به درستی کار کند، ابتدا باید اسپرم تولید کند که سپس به صورت مایع منی در محیط آزاد می شود و در آنجا ممکن است در حین تماس جنسی با فردی از جنس مخالف وارد دستگاه تناسلی زن شود. بارداری رخ دهد یکی دیگر از عملکردهای دستگاه تناسلی مردانه تولید هورمون های مردانه است که برای بلوغ و رشد ویژگی های مردانه لازم است. پس از تولد، پسر تازه متولد شده دارای تمام اجزای دستگاه تناسلی مردانه است، اما تا زمانی که در سن بلوغ قرار نگیرد، شروع به تولید مثل نمی کند. در دوران بلوغ که در سنین 10 تا 14 سالگی اتفاق می افتد، هورمون ها از غده هیپوفیز که در نزدیکی پایه مغز قرار دارد تولید می شوند و از طریق گردش خون به بیضه ها می روند و در آنجا تولید تستوسترون و اسپرم را تحریک می کنند.

. در نتیجه تولید تستوسترون تغییراتی در بدن ایجاد می شود. در دوران بلوغ، بیضه ها بزرگ می شوند و به دنبال آن آلت تناسلی که بزرگ می شود و همچنین غدد منی ساز و پروستات بزرگ می شوند. ظاهر موهای ناحیه تناسلی و همچنین موهای صورت و زیر بغل شروع به رشد می کند و صدای مردانه به تدریج جای صدای نوجوانان را می گیرد. پسران در طول دوران بلوغ از نظر قد و وزن سریع رشد می کنند و در نتیجه بدن آنها عضلانی تر می شود. وقتی یک پسر به سن بلوغ می رسد، شروع به تولید میلیون ها اسپرم در روز می کند. هر سلول اسپرم بسیار کوچک است و قطر آن حدود 0.05 میلی متر است. اسپرم در داخل بیضه ایجاد می شود، جایی که از یک سلول طبیعی به یک سلول وزغ مانند با سر و دم تبدیل می شود.   این شکل را به خود می گیرد. ماده ژنتیکی اسپرم در سر اسپرم یافت می شود. دم اسپرم متحرک است و اسپرم توسط این حرکت به داخل اپیدیدیم و در نهایت به دستگاه تناسلی زن هدایت می شود. پس از ایجاد در بیضه، هر اسپرم حدود 4-6 هفته قبل از ورود به مجرای دفران در اپیدیدیم می ماند، جایی که بخشی از رشد خود را قبل از خروج از بدن کامل می کند. غدد منی ساز و غده پروستات منی را برای اسپرم فراهم می کنند و در نتیجه اسپرم به کمال می رسد.   ترکیب گامت های نر و ماده، یعنی پیوند اسپرم با تخمک، ماهیت و اساس بیولوژی تولید مثل است. در این مورد، حیاتی ترین مسئولیت برای مردان و زنان، ایجاد سلول های جنسی مناسب است.   نه تنها این وظیفه مرد است که اسپرم بسازد، بلکه وظیفه اوست که اسپرم را به نقطه ای برساند که بتواند با سلول های جنسی زن متحد شود. از آنجایی که آلت مسئول انتقال اسپرم به واژن (واژن) است، آلت تناسلی مسئول تحویل اسپرم است.   مایعات من کمی غلیظ است.  

انزال باعث آزاد شدن اسپرم از آلت تناسلی می شود که به انزال معروف است. اسپرم مهمترین جزء این مایع است. البته غدد جنسی اضافی مانند پروستات و وزیکول‌های منی مسئول تکمیل این فرآیند هستند.  

بیضه ها

  بیضه ها که به نام غدد جنسی مردانه نیز شناخته می شوند، مسئول تولید اسپرم هستند. بیضه ها در هر طرف کیسه بیضه یافت می شوند که بیضه چپ کمی بزرگتر و بیضه راست تا حدودی کوچکتر است. این کیسه که در پشت آلت تناسلی قرار دارد، برای نگهداری استفاده می شود.   در مردان، آلت تناسلی مکانیسمی است که اسپرم را به کانال واژن زن منتقل می کند.

توسط: رضا فتاح زاده

1400/09/13

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.